Salamat Sore! (goedemiddag) - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Ilja Vriend - WaarBenJij.nu Salamat Sore! (goedemiddag) - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Ilja Vriend - WaarBenJij.nu

Salamat Sore! (goedemiddag)

Blijf op de hoogte en volg Ilja

12 Januari 2015 | Indonesië, Ubud

Deze week heb ik zoveel gedaan! Ik begin maar gewoon vanaf het begin voordat alles door elkaar gaat.

Maandag begon de introductie week. Lekker cultuur opsnuiven. Allereerst gingen we naar een van de paleizen van de koning. Hij stelde deze open voor toerisme, maar hij kwam er ook nog wel eens om te bidden dus je mocht nergens aankomen.
Daarna gingen we naar de Ubud markt. Dat was echt bizar. Je wordt gewoon aan je arm getrokken zodat je gaat kopen. Gelukkig was ik wel goed in het negeren en kon ik gewoon voorbij lopen. Natuurlijk hebben we ook 1 keer gehoord kijke kijke niet kope. Die kon niet ontbreken!
Na de markt gingen we naar monkeystreet. Van te voren werd er uitgelegd dat je niet op de aapjes af mocht stappen omdat ze dan denken dat je ze aanvalt. Natuurlijk was er weer iemand die na twee seconden al gebeten was. Achteraf was het wel heel grappig en gelukkig is ze niet ziek geworden.
Je kon bananen kopen en dan kon je de aapjes voeren en op je schouders hebben maar natuurlijk was ik daar de laf voor :P.
Uiteindelijk heb ik er wel 1 op mijn tas gehad maar dat was niet geheel de bedoeling. Het aapje sprong er spontaan op en pakte mijn flesje water uit mijn tas. Ik schrok me dood, maar hij was er al snel vanaf.
Daarna moesten we weer een heel stuk terug lopen in de hitte. Inmiddels dikke voeten waardoor je sandalen niet meer passen. Gelukkig konden we nog even afkoelen in het zwembad. Anders kon het wel onder de douche want die is hier altijd steenkoud..

Dinsdag hadden we onze eerste Bahasa les. We hebben geleerd hoe je hallo zegt (op 5! verschillende manieren) en de standaard dingen als hoe oud je bent, hoe je heet, en waar je vandaan komt. Het was leuk, maar het is niet zo dat je het direct onthoudt.
Daarna hadden we kookles. We gingen Gado Gado maken. Dat is met sperziebonen, satesaus, ui, knoflook en natuurlijk rode peper. Het smaakte heel goed!

Woensdag gingen we lekker wandelen door de rijstvelden. 32 graden en in de volle zon. Het was echt stik heet, maar wel erg mooi. Wat wel grappig is, is dat ze de vogels weg jagen met het geluid van lege blikjes aan een tak. Lekker goedkoop en dit keer niet gewoon op de grond gegooid maar een soort van gerecycled. Want man wat is het hier af en toe vies en wat is dat zonde!
Tijdens onze wandeling gingen we ook nog langs twee dorpjes en langs een man die schilderijen verkocht. Hij zij dat hij echt geen kopieen maakte enz. Maar als je een schilderij van van een meter bij 90 centimeter in 4 uur rustig maakt vind ik dat knap.
Na een 5 uur durende wandeling waren we weer moe in ons huis, maar hadden we nog onze tweede Bahasa les. Niemand kon zich echt meer concentreren en het ging niet echt goed. Het enige wat ik nu nog onthouden heb is het alfabet omdat die onwijs veel op het Nederlandse alfabet lijkt.

Donderdag gingen we leren hoe je een bloemenoffer moest maken. Alles moest met natuurlijke producten ook al maken ze het tegenwoordig aan elkaar met nietjes. Wij moesten het met soort gedroogd gras doen. Het was best lastig om te doen maar wel leuk om te leren. Er gaan 4 kleuren bloemen in. Oranje, rood, paars en roze. Oranje is aarde, rood is vuur, paars is water en roze is wind. In het midden zit citroengras en dat verbind alles met elkaar.
In de middag gingen we batik verven op doen. Dit was echt leuk. Je moest eerst een patroon overtrekken en dan gingen de vrouwen van daar het weer overtrekken met was. Daarna mocht ik het inkleuren met een soort ecoline. Persoonlijk vind ik het erg mooi geworden.

Vrijdag gingen we naar de Holy tempel met het heilige water. Na een uur in de auto te zitten waren we er eindelijk. Persoonlijk vond ik het op alle andere tempels lijken en het enige bijzondere was dan het water.
In de middag kregen we te horen waar we les moesten gaan geven en met wie. Toen kwam de verrassing.. Ik moest 4th grade lesgeven, terwijl ik thuis had aangegeven dat ik kindergarden wilde. Hetzelfde gold voor mijn duo. Dat was echt super raar. Andersom hoorde we mensen ook. Die wilde helemaal geen kindergarden. Gelukkig mogen we over 2 weken wisselen.

Zaterdag gingen we vroeg weg voor ons weekendje weg. We gingen naar Nusa Lembongan om daar te snorkelen en te kanoën. En o wat was dat goedkoop! We hadden lunch, snorkelen, kanoën, hotel, ontbijt, overtocht met de boot heen en terug en de taxi's op beide eilanden heen en terug voor maar ongeveer 70 euro!! :)
We vertrokken om half 8 's ochtends met de taxi naar de boot. Helaas voelde ik mij toen al niet heel erg topfit door het eten wat ze ons hier geven. In de ochtend pannekoeken en vaak 2 keer per dag rijst.. Niet te doen.. Bij de boot moesten we nog een uur wachten omdat we veel te vroeg waren. Super irritant natuurlijk. Na een halfuur met de boot kwamen we op het eiland aan. Daar stond weer iemand op ons te wachten die ons naar het hotel bracht. Na krap 5 minuten kwamen we daar aan en kregen we ongeveer een uurtje om alles uit te pakken enz.. We hadden echt een super mooie slaapkamer met een hemelbed en airconditioning. Super lekker want hier in Ubud hebben we niet zo'n goed bed en geen airconditioning. Ook dacht ik hehe eindelijk een warme douche. Maar helaas was dat niet zo. Ook koud..
De chauffeur had op ons gewacht en bracht ons naar de plek waarvan de boot vertrok om te gaan snorkelen. Daar kregen we eerst lunch. Super lekker maar met veel huisvliegen om ons heen. Ze vertelden dat ze dat 2 keer per jaar hebben omdat het dan mangoseizoen is of zo. Super irritant want ze zitten telkens op je eten en dat vind ik echt smerig. Wie weet hebben ze net op een drol gezeten... :S
Nadat we de flippers en de brillen hadden gepast gingen we de boot in en vaarden we naar de eerst plek. We deden alles aan en kregen een banaan mee in het water zodat we de vissen konden voeren. Nooit verwacht dat ze dat zo dichtbij komen!! Eentje pakte het zelf uit mijn hand. Super mooi! Het koraal was wel op veel plekken beschadigd wat dan wel weer erg zonde was. Daarna gingen we op nog twee plekken snorkelen. Op de laatste plek zagen we Nemo! Het was een grote en een kleintje dus het leek net de film. Ik vond al de hele tijd alsof ik net in de film zat. De mannen zeiden dat dit echt bijzonder is omdat ze zich meestal verstoppen in het koraal! Super vet!!!!
Natuurlijk heb ik ook veel Dory's gezien :)
Daarna gingen we kanoën. Een klein stukje de jungle in. Super vet om te zien hoe al die bomen in het water groeien. Hij vertelde wel dat je er voor moest zorgen dat je er niet uit valt want er zwommen daar soms roggen die steken...
De man vond ook nog speciaal voor ons een slang.. Super vieze die uitzet in het water. Anne vond het lijken op een gebruikte condoom. De kop vond ik lijken op die piraat uit Pirates of de Caribian met al die slangetje op zijn hoofd. Super vies. Hij vertelde erbij dat de mensen deze slang levend opeten als ze heel erg ziek zijn. Dan word je weer beter. En ja hoor hij deed het even voor.....
Na het kanoën gingen we nog heel lang napraten met die mensen daar. De man van het kanoën, Made, wilde ons wel de zonsondergang laten zien bij dream beach. Dat sloegen we natuurlijk niet over. Nadat we even wat spullen hadden gedropt in de hotelkamer gingen we met de scooter er naartoe. Het was jammer dat het bewolkt was maar het was evengoed super mooi. Daarna gingen we dineren.. Je krijgt hier altijd zulke kleine porties. Met kipsate bijvoorbeeld.. 6 stokjes met kleine stukjes vlees en 6 patatjes... Niet echt goed voor mijn lijn...
Daarna gingen we met Made mee naar een kroeg. Daar hebben we met zijn allen gepoold en om 2 uur waren we thuis.
De volgende dag stond Made om 10 uur alweer klaar om ons de rest van het eiland te laten zien op de scooter. Nu hebben we echt bijna alles gezien wat super tof was! Ze hadden daar trouwens wel super slechte wegen.. Overal gaten. Made zei dat er geen geld is voor nieuwe wegen en het geld dat er is wordt voor iets anders gebruikt.. Nou die wegen worden inmiddels ook best belangrijk hoor!
Daarna gingen we weer naar huis met de boot om niet te laat thuis te zijn. De volgende dag moesten we lesgeven.

Vandaag was het dan eindelijk zover en mochten we de eerste keer lesgeven. Het begon heel akward want hoe begin je ook alweer. We hadden maar 6 kinderen ook al zeiden ze bij de office dat het er 15 zouden zijn. Later kwamen er nog 3 bij. Het lastige is, is dat zij jou totaal niet verstaan. Als je na een uitleg zegt: "Do you understand?" dan kijken ze je heel glazig aan. Gelukkig zijn er mensen van green lion bij die helpen maar het blijft lastig. Ook hadden ze gezegd op papier dat we wel het alfabet konden aanleren. Wij een hele les ervoor voorbereid, geven we het, kennen ze het al! Man we hebben 1,5 uur moeten improviseren. Dat is echt niet fijn! Ik hoop dat het morgen beter gaat.
Ook met mijzelf want ik ben een beetje ziek door alle veranderingen zoals eten en het weer. Ik wilde vandaag bijna niet gaan maar je kan natuurlijk niet je eerste werkdag missen!

Op naar morgen!

Dah dah! (Bahasa voor doei!)

  • 12 Januari 2015 - 15:43

    Laura:

    Hee Ilja, wat een mooi verslag weer! Lekker uitgebreid, dan neem je ons echt even mee in jouw wereldje! Ik moest wel lachen om je beschrijving van de apen en van de vlieg die misschien wel op een drol gezeten heeft.. is natuurlijk wel smerig, maar wel vermakelijk voor ons om te lezen haha. Wat gaaf dat je tripje zo goedkoop was en super leuk dat iedereen jullie overal mee naartoe neemt! En dan zit je even lekker op een scooter, op weg naar een zonsondergang: nu al een week met super vette activiteiten die je vast nooit meer zult vergeten. En spannend dat het lesgeven nu begonnen is! Zo zie je maar dat je leert om flexibel te zijn: 4th grade ipv kindergarden is even wat anders, en 1,5 uur improviseren op je eerste dag: doe het maar eens! Wel heel leerzaam en daar gaat het natuurlijk ook om ;) Ik vind je foto's echt heel gaaf! Heel veel beterschap en succes met de volgende dag! Ik denk dat je nu alweer een beetje naar bed gaat.

    XXXX Laura

  • 12 Januari 2015 - 15:44

    Harrie Gort:

    Wat een leuk verhaal Ilja en wat heb je al veel meegemaakt. Ik herken er heel veel van. De mooie dingen Ubud, het snorkelen en duiken. Maar ook die vervelende aapjes in die tempel. Ik vond het verschrikkelijk. Ze zitten op en aan je en voor je het weet jatten ze je tas met alles wat er inzit. Ik vond dat niets en ik snap dat je ze niet gevoerd hebt...

    Nog een mooie tijd verder en hopelijk herstel je weer snel

    Groeten
    Harrie

  • 12 Januari 2015 - 19:58

    Pap En Man:

    lieve ilja,

    Wat een mooi verhaal weer. We hadden het natuurlijk al van je gehoord op skype. Het is wel vervelend dat je niet zo lekker bent. ik hoop dat je je snel beter voelt. Veel plezier en we zien je wel weer een keer op skype

  • 13 Januari 2015 - 09:46

    Ome John:

    Wat een aventuur Ilja, en wat een ervaring! Ik hoop dat je snel weer beter bent.

  • 13 Januari 2015 - 20:17

    Marina:

    Hé Ilja, wel cola blijven drinken hoor!!!! Dat neutraliseert van alles. Echt hoor, geen grap.

    En wat weer een leuk verhaal. Je maakt in een week zoveel mee!

    Kijk alweer uit naar je volgende verhaal.

    Groet van Marina

  • 14 Januari 2015 - 17:12

    Joan :

    Hoi zusje! Weer een leuk verhaal! werkse deze week!!
    liefs

  • 17 Januari 2015 - 12:42

    Dorinde:

    Hee Ilja,

    Ik heb je verhaal net gelezen en ik vind dat je echt fantastische dingen meemaakt. Zo zit je in Nederland, zo ben je gewoon even de cultuur op een prachtig eiland aan het maken. Die foto's zien er mooi uit, hopelijk heb je er nog meer! Die zou ik wel een keertje willen zien haha.

    Genieten!! En je leert alleen maar van de dingen die anders gaan dan ze eigenlijk gepland zijn.
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal :)

    xx

  • 19 Januari 2015 - 05:13

    :

    Geniet ervan Ilja!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilja

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 4455

Voorgaande reizen:

01 Januari 2015 - 22 Februari 2015

7 weken weg met Activity International

Landen bezocht: